Budget en Beheer Rotterdam
Locaties

Budget en Beheer Rotterdam

Het geven van begeleiding bij financiële problemen

Rotterdam

Algemene informatie

Contactinformatie

Adres

Diergaardesingel 69-73
3014 AE Rotterdam
Plan route

Postadres

Postbus 363
3000 AJ Rotterdam

Openingstijden

  • Maandag 08:30–17:00
  • Dinsdag 08:30–17:00
  • Woensdag 08:30–17:00
  • Donderdag 08:30–17:00
  • Vrijdag 08:30–17:00
  • Zaterdag Gesloten
  • Zondag Gesloten

Aanmelden

Aanmelden

Alle cliënten die in behandeling zijn bij een van de zorgbedrijven die onderdeel uitmaken van Fivoor of een van de samenwerkingspartners zijn welkom. Het aanmelden voor Budget en Beheer is geheel vrijwillig. De zorgverlener is degene die de cliënt bij ons aanmeldt. Ga daarvoor naar de aanmeldpagina.

Wachttijden

Budget en Beheer streeft ernaar binnen één maand na aanmelding contact op te nemen voor het plannen van een intakegesprek.

Laatste update: 25 mei 2018

Praktische informatie

Klachtenregeling

Voor meer informatie omtrent klachten, ga naar de pagina over de klachtenregeling van Fivoor.

Budget en Beheer levert hulp aan de cliënten van Fivoor. Budgetbeheer betekent dat het budget (tijdelijk) uitbesteed wordt. Deze afdeling wordt ingezet wanneer de cliënt de financiële situatie niet meer onder controle heeft. Onder begeleiding van de budgetbeheerder, is het doel dat de cliënt in de toekomst weer zelfstandig met zijn geld om kan gaan.

Beheer van het budget

Financiële problemen kunnen een belemmering zijn bij het herstellen van een psychiatrisch probleem. Ook bij verslaving of bij terugkeer in de maatschappij na een detentieperiode staan deze problemen vaak in de weg. Budget en beheer helpt om geldproblemen onder controle te krijgen. De cliënt houdt zeggenschap over het geld, maar wordt daarbij geholpen door een budgetbeheerder.

Doelgroep

Bij Fivoor kunnen alle cliënten die zelfstandig hun geld beheren gebruik maken van budgetbeheer. Het beheer van financiële middelen is op vrijwillige basis en verloopt zonder tussenkomst van een rechter. Samen met de budgetbeheerder bepaalt de cliënt hoe zijn budget beheerd wordt.

Taken budgetbeheerder

De vaste lasten van de cliënt worden door de budgetbeheerder betaald via een beheerrekening. Er wordt door de beheerder gezorgd voor het betalen van het leefgeld, overige rekeningen en aflossingen van schulden. Daarnaast worden er afspraken gemaakt over het reserveren van geld, bijvoorbeeld voor jaarafrekeningen. Ook de huur- en zorgtoeslagen en aanvragen kwijtscheldingen worden door de budgetbeheerder verzorgd. Daarnaast wordt de belastingaangifte (box 1) ingevuld.

Kosten

Aan begeleiding bij budget & beheer zijn kosten verbonden. Tijdens het intakegesprek ontvangt de cliënt een overzicht met de kosten die in rekening worden gebracht.