Budget en Beheer Rotterdam
Locaties

Budget en Beheer Rotterdam

Het geven van begeleiding bij financiële problemen

Rotterdam

Algemene informatie

Contactinformatie

Adres

Diergaardesingel 69-73
3014 AE Rotterdam
Plan route

Postadres

Postbus 363
3000 AJ Rotterdam

Openingstijden

  • Maandag 08:30–17:00
  • Dinsdag 08:30–17:00
  • Woensdag 08:30–17:00
  • Donderdag 08:30–17:00
  • Vrijdag 08:30–17:00
  • Zaterdag Gesloten
  • Zondag Gesloten

Aanmelden

Aanmelden

Alle cliënten die in behandeling zijn bij een van de zorgbedrijven die onderdeel uitmaken van Fivoor of een van de samenwerkingspartners zijn welkom. Het aanmelden voor Budget en Beheer is geheel vrijwillig. De zorgverlener is degene die de cliënt bij ons aanmeldt. Ga daarvoor naar de aanmeldpagina.

Wachttijden

De wachtlijst voor deze locatie bedraagt op dit moment ongeveer ?? weken.

Laatste update: ???

Praktische informatie

Downloads

Binnenkort zijn hier downloads te vinden van deze locatie.

Klachtenregeling

Voor meer informatie omtrent klachten, ga naar de pagina over de klachtenregeling van Fivoor.

Budget en Beheer levert hulp aan de cliënten van Fivoor. Budgetbeheer betekent dat het budget (tijdelijk) uitbesteedden wordt. Deze afdeling wordt ingezet wanneer de cliënt de financiële situatie niet meer onder controle heeft. Onder begeleiding van den budgetbeheerder, is het doel dat de cliënt in de toekomst weer zelfstandig met zijn geld om kan gaan.

Beheer van het budget

Psychiatrische problemen gaan vaak gepaard met financiële problemen. Deze geldzorgen staan vaak in de weg bij het herstel en terugkeer in de maatschappij na een detentieperiode. Budget en beheer helpt om geldproblemen onder controle te krijgen. De cliënt houdt zeggenschap over het geld, maar wordt daarbij geholpen door een budgetbeheerder.

Doelgroep

Bij Fivoor kunnen alle cliënten die zelfstandig hun geld beheren gebruik maken van budgetbeheer. Het beheer van financiële middelen is op vrijwillige basis en verloopt zonder tussenkomst van een rechten. Samen met de budgetbeheerder bepaald de cliënt hoe zijn budget beheerd wordt.

Taken budgetbeheerder

De vaste lasten van de cliënt worden door de budgetbeheerder betaalt via een beheerrekening. Er wordt door de beheerder gezorgd voor het betalen van het leefgeld, overige rekeningen en aflossingen van schulden. Daarnaast worden er afspraken gemaakt over het reserveren van geld, bijvoorbeeld voor jaarafrekeningen. Ook de huur- en zorgtoeslagen en kwijtschelden worden door de budgetbeheerder verzorgd. Daarnaast wordt de belastingaangifte (box 1) ingevuld.

Cliënt aan het woord

Duur en kosten

Aan budgetbeheer zijn kosten verbonden, hoeveel en of de cliënt moet betalen zijn afhankelijk van het inkomen:

  • De kosten voor budgetbeheer, of een deel ervan, worden vergoed via de bijzondere bijstand wanneer de cliënt een uitkering via de sociale dienst of een ander inkomen op bijstandsniveau heeft. De bijzondere bijstand wordt in dit geval door de budgetbeheerder aangevraagd.
  • De cliënt betaalt deze kosten zelf als het inkomen van de cliënt hoger dan de bijstandsnorm.

In overleg met de budgetbeheerder wordt besproken de financiële administratie weer over te dragen als de cliënt weer in staat is om de eigen financiën te beheren.

Afspraken met de cliënt

Bij het aangaan van budgetbeheer zijn er een aantal verplichtingen. De cliënt moet (grote) wijzigingen in het budget eerste bespreekbaar maken met de budgetbeheerder. Hij kan bijvoorbeeld niet zonder overleg ontslag nemen. De post komt, in tegenstelling tot bewind voering, bij de cliënt binnen. Belangrijke post zal dus door de cliënt doorgestuurd moeten worden naar de budgetbeheerder.