
Op initiatief van de naastbetrokkenenraad van Fivoor startte op 12 februari 2024 bij FPA Utrecht en FPA Den Haag een pilot onderzoek naar de tevredenheid van de naasten van patiënten. Er is gekozen voor deze twee klinieken, omdat deze zich beiden in andere regio's bevinden. Met een korte enquête is de ervaring van naasten met Fivoor in kaart gebracht. De uitkomsten gebruiken we om het familie- en naastenbeleid van Fivoor waar mogelijk te verbeteren.
Algemene toelichting enquête
Doelgroep
In totaal hebben 22 naasten de enquête ingevuld. De grootste groep naasten bestond uit directe familieleden en er is een gelijk aantal deelnemers per locatie. 21 respondenten hebben aangegeven dat hun naaste (de patiënt) verplicht is opgenomen. Hiervan zijn 8 patiënten die 1-5 jaar psychische klachten ervaren en 13 patiënten die langdurig psychische klachten ervaren (langer dan 5 jaar).
Belangrijkste uitkomsten per onderwerp
Betrokkenheid
85,7% van de naasten vindt het heel belangrijk om betrokken te zijn bij de behandeling. Over het algemeen zijn naasten tevreden over de manier waarop zij betrokken worden. Ook zijn naasten tevreden over het contact met groepsleider/behandelaar: 5 van de 22 zijn 'zeer tevreden', 2 naasten zijn ontevreden over hoe zij op de hoogte worden gehouden. Op één naaste na is iedereen tevreden over de manier waarop men wordt betrokken bij de afspraken van verlof.
Bereikbaarheid
Alle naasten zijn tevreden over de bereikbaarheid van de groepsleiding en behandelaar. Ook is men zeer tevreden (40%) over de telefonische bereikbaarheid van de locatie.
Veiligheid
Op één naaste na is iedereen tevreden over de veiligheid van de omgeving van de locatie. Alle naasten zijn tevreden over de veiligheid tijdens het bezoek van naasten (8 naasten geven aan dat zij zeer tevreden zijn).
Informatie
Op één naaste na is iedereen tevreden over de informatie die zij krijgen over de behandeling van patiënten (7 neutraal en 8 tevreden). 2 naasten zijn ontevreden over de informatie van de afdeling (15%) en een redelijk grote groep stond neutraal tegenover de vraag (7 van de 22 naasten). Een grote groep heeft geen informatieboekje voor naasten ontvangen (40%). Van de personen die dit wel hebben ontvangen waren er 2 niet tevreden over de informatie en 8 stonden hier neutraal in. De grootste groep naasten is tevreden over de website Fivoor (en 40% neutraal).
Welke verbeterpunten (tips) geven naasten aan Fivoor?
Een relatief grote groep (7 van de 22 naasten) geeft aan dat zij behoefte hebben aan informatie over de behandeling, werkwijze in een bepaalde fase of over de afdeling. Enkele geven aan dat zij hier zelf naar moeten vragen. 3 naasten geven in het lege veld als opmerking dat zij geen informatiemapje hebben ontvangen.
“We zijn geen eerste contactpersonen als ouders, dat is de echtgenote. Maar ook wij als ouders zouden graag op de hoogte gehouden worden en informatie krijgen over (vordering van) het behandelplan en opmerkelijke voorvallen. Verzoek om informatie moet meestal van onszelf uit gaan, zoals de vraag of we de behandelteambespreking konden bijwonen. Het informatieboekje waarover in de vorige vragen wordt gesproken, hebben we niet ontvangen.”
Eén van de naasten gaf de tip om te communiceren via de mail en deed een suggestie om de 'Caren app' te gebruiken. Dit is een app die naasten kunnen gebruiken om negatieve en positieve bijzonderheden te melden.
Wat willen naasten behouden (top) bij Fivoor?
Men noemt een veilig gevoel bij binnenkomst, de vriendelijkheid en openheid van begeleiders als fijne dingen bij Fivoor. Naasten vinden het fijn als er aan het begin van het traject contact wordt gezocht met hen.
“Ik waardeer enorm dat er aandacht is voor de naasten familie. En dat er gekeken wordt wat passend is voor de behandeling van de cliënt. Systeemgesprekken met en zonder de cliënt. Psycho-educatie, uitleg van stappenplan geeft ons, als naasten inzicht in hoe we hem het beste kunnen begeleiden, verwachtingen e.d.”
Advies
Waar liggen volgens de respondenten de aandachtspunten?
Uitdelen van een up-to-date informatiemapje voor de naasten (update: er is een nieuwe informatiefolder voor familie en naasten gemaakt)
Contact leggen met naasten aan het begin van het traject
Informeren van naasten over behandeling/afdeling
Screening van familieleden bij FPA Den Haag mag wat soepeler verlopen
Wat gaat er volgens de respondenten goed?
Begeleiders tonen betrokkenheid
Openheid waarmee begeleiders vragen beantwoorden
Welkom/veiligheidsgevoel
Bereikbaarheid van de locatie en groepsleiding/behandelaar