Algemene voorwaarden

1. Overeenkomst en de kleine lettertjes  

Als je zorg krijgt van een zorginstelling, maak je met deze instelling afspraken over de zorg en zo nodig over het verblijf in de instelling. Bij die afspraken horen de algemene leveringsvoorwaarden ggz. Dat zijn de kleine lettertjes bij de afspraken die je hebt gemaakt over de behandeling of begeleiding en eventueel over het verblijf in de instelling. 

In de algemene leveringsvoorwaarden ggz staat niet welke zorg je nodig hebt, maar wel waar jij en de zorginstelling jullie aan moeten houden. Naast de voorwaarden gelden de regels die in de wet staan.   

De algemene leveringsvoorwaarden ggz zijn opgesteld door GGZ Nederland, MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid (MIND), de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Consumentenbond. Alle zorginstellingen die lid zijn van GGZ Nederland houden zich aan deze voorwaarden. Dat geldt dus ook voor Fivoor. Je kunt de voorwaarden opvragen bij je zorginstelling.  

Soms zijn de voorwaarden moeilijk te lezen. Daarom lees je hieronder in het kort wat in de voorwaarden staat.  

2. Wanneer gelden de voorwaarden? 

De voorwaarden gelden bij (ambulante) behandeling of begeleiding en bij verblijf in de zorginstelling. Ook als sprake is van gedwongen verblijf.  

Daarbij is het wel zo dat de voorwaarden gelden voor zover dat mogelijk is. De voorwaarden zijn niet van toepassing als de zorg is opgelegd op basis van een justitiële maatregel. Ook gelden ze niet wanneer de zorg is gestart als onderdeel van een voorwaardelijke straf of als het is opgelegd door een strafrechter of officier van justitie.  

3. Familie en naastbetrokkene(n)  

Je familie en/of naastbetrokkenen hebben recht op overleg met de zorgverlener over de zorg die je krijgt. Maar dat kan alleen als jij dat ook zelf wilt. Misschien heb je er bezwaar tegen dat je behandelaar met je familieleden overlegt. Dan spreekt de zorginstelling met jou af hoe het contact met je familie of anderen verloopt.  

4. Recht op duidelijke informatie  

Het is belangrijk dat je alle informatie krijgt die nodig is om te besluiten wat voor zorg je wilt ontvangen. In de algemene leveringsvoorwaarden ggz staat welke informatie de zorginstelling je moet geven. Het gaat bijvoorbeeld om informatie over de behandelingsopties, over de intake en over je rechtspositie. 

5. Toestemming en begin van de zorg  

Je sluit alleen een overeenkomst met je zorginstelling als jij dat wilt. Daarvoor moet je zelf toestemming geven. Je zorgverlener kan pas zorg bieden zodra jij het eens bent met het behandelingsplan (Zorgverzekeringswet) of het zorgplan (Wet langdurige zorg). Het zorgplan is een schriftelijk document. Je kunt je toestemming op het document in het gesprek geven. 

In de praktijk komt het hierop neer: de zorgverlener bespreekt met je wat er gaat gebeuren en begint daarna de zorg, behalve als jij het daar niet mee eens bent. Als je twijfelt over de zorg, helpt de zorginstelling je om een second opinion te regelen. Dan kijkt er iemand anders mee. 

6. Zorgdossier  

Je zorgverlener houdt alles wat belangrijk is voor de zorg aan jou bij in een zorgdossier. Als je wilt, kunt je het dossier inzien en er een kopie van ontvangen.  

7. Verantwoorde zorg en veiligheid  

De zorginstelling moet goede kwaliteit zorg leveren. In de leveringsvoorwaarden staat wat dat betekent (Artikel 13 Algemene Voorwaarden Ggz 2022). Het houdt ook in dat de zorginstelling moet zorgen voor veiligheid, hygiëne, etc. Verder bepalen de voorwaarden wat er moet gebeuren in noodsituaties.  

8. Zorg op afspraak en ketenzorg  

Goede informatie over een afspraak is belangrijk. De zorginstelling houdt zoveel mogelijk rekening met jouw wensen bij het plannen van een zorgafspraak. Het kan zijn dat bij de zorg meerdere zorgverleners betrokken zijn. De zorginstelling geeft je daar alle informatie over.  

Als je niet naar een afspraak kunt komen, moet je dat uiterlijk 24 uur van tevoren laten weten. 

9. Verplichtingen van de patiënt  

Niet alleen de zorginstelling heeft verplichtingen volgens de algemene leveringsvoorwaarden ggz. Ook jij als patiënt hebt verplichtingen: 

  • Je moet je legitimeren en aangeven bij wie je verzekerd bent 

  • Je bent verplicht te vertellen wie de instelling in noodsituaties kan bellen 

  • Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde behandelaar of begeleider, moet je dat op tijd laten weten 

  • Je bent verplicht om alle informatie over jezelf te geven die nodig is voor de zorg 

  • Je moet het laten weten als je je toch door een andere zorginstelling laat helpen, bijvoorbeeld omdat je op een wachtlijst komt 

  • Je moet je aan de huisregels en de veiligheidsvoorschriften houden 

  • Als de zorg niet binnen je verzekering valt, krijg je zelf de rekening

10. Verblijf in de zorginstelling  

De zorginstelling heeft regels voor hoe je waardevolle zaken veilig bewaart. Maar je moet ook zelf netjes omgaan met jouw eigendommen in de instelling. Meestal heb je in de instelling een eigen kast. Zorgverleners mogen alleen in heel bijzondere situaties in je kast kijken. Wat die situaties zijn, lees je in de algemene leveringsvoorwaarden (Artikel 21 Algemene Voorwaarden ggz 2022).  

Tijdens het verblijf zorgt de instelling dat je de meest geschikte ruimte hebt. Als het mogelijk is, kun je hier zelf een keuze in maken. Soms is het nodig dat je naar een andere ruimte verhuist. Dan ben je verplicht om daaraan mee te werken. Zodra de behandeling is afgelopen, heb je geen recht meer op verblijf in de instelling.  

Het kan zijn dat je tijdelijk afwezig bent, bijvoorbeeld omdat je naar een gewoon ziekenhuis moet. Afhankelijk van je verzekering kun je dan, zodra je terugkeert, dezelfde ruimte gebruiken als eerst. Dat kan wel alleen als je maar een kortere periode weg bent geweest.  

Op jouw verzoek kan de zorginstelling bij de maaltijden rekening houden met je dieetwensen, allergieën of geloofsovertuiging.  

Zoals gezegd heeft de zorginstelling een aantal huisregels, waar je je aan moet houden.  

11. Ontslag uit de instelling, einde overeenkomst en nazorg  

De overeenkomst voor de zorg en voor een eventueel verblijf eindigt als… 

  • …je naar een andere zorginstelling wordt overgeplaatst 

  • …jij de overeenkomst opzegt 

  • …de zorginstelling de overeenkomst opzegt 

  • …je overlijdt 

In het laatste geval neemt de zorginstelling direct contact op met je familie of met jouw gekozen contactpersoon. 

Voor opzegging door de zorginstelling gelden bijzondere regels. Zo mag de instelling alleen de overeenkomst opzeggen als de verzekeraar de zorg niet meer betaalt. Of als je je niet aan de afspraken houdt en de zorginstelling je daar meerdere keren op heeft aangesproken. In de algemene leveringsvoorwaarden ggz staan nog meer regels voor opzegging door de zorginstelling (Artikel 30 Algemene Voorwaarden ggz 2022).  

In ieder geval helpt de zorginstelling je om eventueel andere zorg of huisvesting te vinden, om een uitkering te krijgen, etc. Dit kan de zorginstelling wel alleen doen binnen de mogelijkheden die ze heeft.  

12. Klachten en Geschillen  

De zorginstelling heeft een klachtenregeling en zorgt dat jij weet hoe je een klacht kunt indienen. De geschillencommissie kan bij een klacht (in het kader van de Wkkgz) een schadevergoeding voor persoons- of zaakschade aanbieden van maximaal €25.000,-. Zie ook www.degeschillencommissiezorg.nl.