Informatie voor naasten

Een psychische kwetsbaarheid, een verslaving of een gepleegd delict is niet alleen ingrijpend. Niet alleen voor cliénten, maar ook voor naasten. Op deze pagina lees je hoe wij jou als naaste van een cliënt informeren en waar je terecht kunt voor advies en ondersteuning.

Zoek hier jouw locatie
Angle Down
Angle Down

Samenwerken om herstel te versnellen

Als naaste van onze cliënt ben je een belangrijke informatiebron voor onze behandelaren. We betrekken je daarom graag bij de behandeling. We werken samen om jouw dierbare zo goed mogelijk te ondersteunen op weg naar herstel. Het betrekken van naasten is een vaste werkwijze binnen Fivoor. Aan het begin van de behandeling noteren we altijd de naam van een contactpersoon. Dit bespreken we ook met jouw dierbare. Als het nodig is, ondersteunen we jou in de rol die jij vervult voor jouw dierbare.

Snel hulp nodig?

Een behandeling bij Fivoor kan alleen starten via een verwijzer. Heeft jouw dierbare snel hulp nodig? 

  • Is er acuut (levens)gevaar of ernstige overlast? Bel direct 112.
  • Is er geen acuut gevaar? Bel de huisarts of huisartsenpost.
  • Denkt jouw dierbare aan zelfmoord? Praat erover. Bel 0900 0113 of chat via 113.nl (24/7 open, anoniem en vertrouwelijk).

Is jouw dierbare cliënt bij ons? Neem dan contact op via het telefoonnummer dat afgesproken is met de behandelaar.

Hoe behartigen we jouw belangen? 

We vinden het belangrijk dat ook jouw belangen als naaste goed worden vertegenwoordigd. Dit gebeurt via de naastbetrokkenenraad. Daarnaast kun je terecht bij de Stichting Familievertrouwenspersonen voor individuele steun. 

Call To Action

Naastbetrokkenenraad

De naastbetrokkenenraad bestaat uit mensen die zelf naaste zijn (geweest) van een cliënt bij Fivoor. Zij denken mee over ons beleid. Hun ervaringen en kennis helpen ons om de kwaliteit van zorg en hulpverlening verder te verbeteren.

Call To Action

Familievertrouwenspersonen

De familievertrouwenspersonen (FVP) bieden individuele steun aan naasten. De familievertrouwens­persoon luistert naar jouw verhaal, denkt met je mee, geeft informatie en advies, kan bemiddelen tussen jou en een behandelaar en kan je helpen bij een klachtenprocedure.

Zorgstandaard Naasten

De Zorgstandaard Naasten beschrijft hoe zorgorganisaties kunnen samenwerken met en ondersteuning bieden aan naasten van mensen met psychische problemen. De zorg heeft veel behoefte aan duidelijke handvatten om de samenwerking tussen cliënt, naaste(n) en professional te verbeteren. De zorgstandaard en de bijbehorende werkkaarten helpen daarbij.

Heb je een klacht? 

Ben je naaste van een cliënt en heb je een klacht over een medewerker van Fivoor? Probeer dan eerst met die medewerker in gesprek te gaan. Vaak kom je samen tot een oplossing. Vind je het spannend om dit gesprek alleen te voeren? Neem dan iemand mee die je vertrouwt, bijvoorbeeld een familielid. Komen jullie er samen niet uit? Dan zijn er andere mogelijkheden. 

De familievertrouwenspersoon:

  • biedt informatie, advies en ondersteuning
  • denkt met je mee
  • zet zich in voor een zo goed mogelijke samenwerking tussen jou, de instelling en de cliënt

Wat je met de familievertrouwenspersoon bespreekt, blijft vertrouwelijk.

De klachtenfunctionaris:

  • werkt bij Fivoor, maar is onpartijdig
  • luistert naar jouw verhaal
  • geeft advies
  • probeert door bemiddeling tot een oplossing te komen. 

Je kunt mailen naar klachtenfunctionaris@fivoor.nl of bellen naar 088 178 69 99. 

Kom je er niet uit met hulp van de klachtenfunctionaris? Dan kun je jouw klacht indienen bij de klachtencommissie van Fivoor. De klachtencommissie beoordeelt jouw klacht onafhankelijk. Stuur een e-mail naar klachtencommissie@fivoor.nl.