Digitale zorg

In een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt, staat ook de geestelijke gezondheidszorg voor nieuwe uitdagingen én kansen. Bij Fivoor geloven we dat digitale zorg een vaste plek verdient binnen onze organisatie. Niet als doel op zich, maar als middel om betere, veiligere en efficiëntere zorg te bieden – voor onze patiënten én onze medewerkers. 

032025 KVL43 1080x1080

Wat verstaan we onder digitale zorg?

Digitale zorg verwijst naar de inzet van technologie, zoals apps, e-health platforms en digitale communicatiemiddelen, ter ondersteuning van gezondheid en welzijn. Denk bijvoorbeeld aan Virtual Reality-toepassingen, een digitaal patiëntenportaal of tools die helpen het behandelproces te ondersteunen. 

Waarom zet Fivoor in op digitale zorg? 

Digitale zorg helpt ons om: 

  • de werkdruk te verlagen en administratieve processen te stroomlijnen; 

  • het contact tussen patiënt en behandelaar te versterken, met passende vormen van communicatie; 

  • zorg doelmatiger te organiseren, met slim gebruik van mensen en middelen. 

Met digitale zorg willen we bijdragen aan een betekenisvol leven voor onze patiënten, waarin zorg op maat centraal staat – op het juiste moment, op de juiste plek en op de juiste manier. 

Programma Digitale Zorg 

Om digitale zorg echt te verankeren in onze organisatie, zijn we het Programma Digitale Zorg gestart. In dit programma werken collega’s vanuit alle domeinen samen aan innovatieve oplossingen. We doen dit in kleine, overzichtelijke projecten die ontstaan vanuit vragen uit de praktijk. Dit noemen we bij Fivoor: gebruikersvragen. 

Collega’s brengen zelf uitdagingen in, gericht op het oplossen van concrete problemen binnen hun werk, waarin een digitale oplossing het verschil kan maken. Van het bieden van dagstructuur met een app tot het digitaal ondersteunen van het opnameproces: samen zorgen we dat goede ideeën ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. 

Werkwijze 

We werken volgens de agile-methode: stap voor stap, met continue feedback, zodat we snel kunnen leren wat wel en niet werkt. Elke gebruikersvraag is gericht op een concrete doelgroep en wordt begeleid door een team onder leiding van een producteigenaar. 

Podcast

In de podcast 'Nabij met digitale zorg' nemen we je mee in hoe digitale zorg zo goed mogelijk aan kan sluiten bij de missie en visie van Fivoor, namelijk een bijdrage leveren aan een veiligere maatschappij.

#1: Het programma digitale zorg met Jeroen Gast en Denise van Gorp
#2: Digitaal opnameproces met Emma Stevering en Babette Becherer
#3: In gesprek met onderzoekers Peter de Looff en Hanneke Kip
#4: De kracht van Karify en VR in de behandeling volgens Liza en Melissa

Gebruikersvragen

We geven graag een overzicht van gebruikersvragen die op dit moment opgepakt worden binnen Fivoor.

Wat was de aanleiding? De patiënten die in de klinieken verblijven stellen regelmatig vragen aan collega's tijdens hun werkzaamheden. De antwoorden op de vragen zijn eenvoudig zelf op te zoeken, zoals de buitentemperatuur of wat er 's avonds op het menu staat. Maar de informatie was niet op één plek beschikbaar.  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Wier 

Wat is al opgepakt? We hebben een bord gevonden van Mijn Eigen Plan. Een bord ter grootte van een whiteboard waar verschillende informatie op één plek te vinden is, onder andere: menu van de dag, corveetaken voor patiënten, het weerbericht, collega's die werken in de verschillende diensten.  

Hoe wordt het ervaren? De patiënten vinden het prettig dat het bord er hangt. Er staat ook een grap van de dag op en je kunt op het bord spelletjes spelen. Dat wordt positief ervaren. De collega's zien dat patiënten minder vaak vragen stellen, waarvan ze het antwoord op het bord kunnen vinden.  

Status september 2025: In de opschalingsfase

Wat was de aanleiding? De cliënten die ambulante behandeling krijgen en/of in een kliniek van Fivoor verblijven hebben behoefte aan dagstructuur. Het inzichtelijk hebben wanneer zij bijvoorbeeld een afspraak hebben met een behandelaar of hun medicatie moeten innemen.  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Wier 

Wat is al opgepakt? We maken gebruik van de app van Mijn Eigen Plan. Dit is een app waarop je verschillende informatie kunt instellen. Dit kun je zelf doen en de behandelaar kan met je meekijken.  

Hoe wordt het ervaren? We zijn nog niet gestart met een pilot.  

Status september 2025: In de onderzoeksfase: we onderzoeken hoe we op korte termijn een pilot kunnen starten.  

Wat was de aanleiding? Veel cliënten die behandeling ontvangen bij Fivoor hebben moeite met slapen. Daardoor zijn zij overdag minder alert en verloopt de behandeling niet optimaal.   

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Wier 

Wat is al opgepakt? We hebben een slaapondersteuningstool gezocht en zijn uitgekomen bij Somnox: een kussen wat ademhaling nabootst en (rustgevende) muziek maakt. We laten een aantal cliënten met slaapproblemen met de Somnox slapen en onderzoeken of zij beter slapen door gebruik van het kussen. 

Hoe wordt het ervaren? We zijn gestart met een pilot. De Somnox wordt door de meeste cliënten positief ervaren. Eén patiënt werd er niet gelukkig van en is ermee gestopt. Zo zie je maar dat digitale zorg geen one size fits all is. Voor de specifieke resultaten wachten we op de evaluatie na de pilot. 

Status september 2025: In de pilotfase

Wat was de aanleiding? Zodra een patiënt nieuw binnenkomt binnen Fivoor ontvangen we veel informatie van de overdragende partij.  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Wier 

Wat is al opgepakt? We onderzoeken of we meer overzicht kunnen creëren met behulp van AI om het opnameproces efficiënter vorm te geven. 

Hoe wordt het ervaren? We zijn nog niet gestart met een pilot.  

Status september 2025: In de onderzoeksfase: we onderzoeken hoe we een pilot op korte termijn kunnen starten.

Wat was de aanleiding? Binnen domein Wier behandelen we mensen met een licht verstandelijke beperking. We zien dat veel van de mensen die we behandelen te maken hebben met angst. De reguliere behandeling (exposure) is vaak best talig en tijdsintensief. Daarom onderzochten we nieuwe manieren van behandelen. We kwamen uit bij de interventie VR.   

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Wier 

Wat is al opgepakt? De pilot is voorbereid: we hebben onderzocht wat nodig was om de behandeling met VR te gaan starten. Zo zijn een aantal collega's getraind in het gebruik van VR. We communiceren het nu naar de teams, zodat zij op de hoogte zijn van de mogelijkheden van behandeling met VR. We hopen binnenkort de eerste cliënt met VR te behandelen. 

Hoe wordt het ervaren? De pilot start binnenkort. 

Status september 2025: In de onderzoeksfase 

Wat was de aanleiding? Het opnameproces waarbij de 24-uurszorg (welke term gebruiken we hiervoor) een nieuwe patiënt welkom heeft en de intake uitvoert werd nog volledig op papier uitgevoerd. Dit was omslachtig: printen, invullen, tekenen, scannen en uploaden van de verschillende documenten. Dit is geen leuke binnenkomer voor de patiënt en het kan de patiënt overprikkelen. 

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein OFZ 

Wat is al opgepakt? We hebben onderzocht wat nodig is om het opnameproces te verbeteren. We hebben kritisch gekeken naar de formulieren en informatie: wat moet écht in die eerste uren bij binnenkomst en wat kan later? Hoe is de informatie behapbaar voor de patiënt? We hebben de formulieren voor de verschillende klinieken geüniformeerd tot één digitale vragenlijst. De huisregels hebben we meer visueel vormgegeven, zodat ze beter te begrijpen zijn voor de patiënt.  

Hoe wordt het ervaren? De reacties zijn positief. Het levert minder werkdruk op en meer aandacht voor de patiënt rond het opnameproces.  

Status september 2025: In opschaling: de pilot is positief geëvalueerd en nu rollen we het proces uit naar alle afdelingen binnen domein OFZ.   

Wat was de aanleiding? Het is al langer de wens om de leermogelijkheden voor patiënten die in één van de klinieken verblijven te verbeteren. Het idee is ontstaan om de patiënten een digitaal leerplatform aan te bieden, waar ze dingen kunnen leren. Denk aan het aanbieden van taalmodules, rekenmodules, modules voor het opstellen van een CV, theorie voor het autorijbewijs en theorie voor VCA.  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein OFZ 

Wat is al opgepakt? We hebben onderzocht welk platform geschikt is voor patiënten en waarop we trainingen kunnen aanbieden. We zijn uitgekomen bij platform Let's Get Wiser. We zijn gestart met een aantal basis modules waaruit de patiënt kan kiezen, zoals het oefenen met een taal of het oefenen van de theorie voor het autorijbewijs. Het behalen van een VCA-certificaat is op indicatie ook mogelijk.  

Hoe wordt het ervaren? Patiënten vinden het prettig dat de mogelijkheid om te leren zijn uitgebreid. We evalueren de pilot binnenkort. 

Status september 2025: In de pilotfase

Wat was de aanleiding? De uitkomsten van het neuropsychologisch onderzoek (NPO) zijn vaak erg uitgebreid en ingewikkeld om direct over te dragen aan de patiënt. Behandelaren visualiseren deze uitkomsten regelmatig, om de patiënt te helpen deze informatie te begrijpen. We zijn op zoek gegaan naar een manier om dit met digitale middelen te versimpelen. 

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein OFZ 

Wat is al opgepakt? Een enthousiaste psycholoog heeft met een aantal collega's diverse mogelijkheden onderzocht. Inmiddels is een app ontwikkeld waar je de NPO uitkomsten invoert. De app geeft de resultaten beknopt en met behulp van pictogrammen weer. We passen de app nog verder aan om hem helemaal gebruiksvriendelijk te maken.  

Hoe wordt het ervaren? De pilot is nog niet gestart, maar we hopen snel te kunnen testen met patiënten.    

Status september 2025: In de onderzoeksfase

Wat was de aanleiding? We constateerden dat er nog niet veel interventies waren specifiek voor jongeren met verslavingsproblematiek. Daarnaast zochten we naar manieren om de behandeling voor jongeren aantrekkelijk en meer modern te maken. In deze zoektocht zijn we uitgekomen bij Virtual Reality (VR).  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Ambulant 

Wat is al opgepakt? De pilot is voorbereid en uitgevoerd. In februari is de pilot geëvalueerd en besloten dat we de VR interventie willen blijven gebruiken. Ook voor volwassenen lijkt de VR interventie effectief. Daarom hebben we besloten de doelgroep te verbreden, zowel op probleemgebied (dus niet alleen voor verslaving hebben we besloten de doelgroep te verbreden, zowel op probleemgebied (dus niet alleen voor verslavingsproblematiek) als op doelgroep.  

Hoe wordt het ervaren? Overwegend positief. Een collega heeft onderzoek uitgevoerd naar de VR interventie en geeft in haar onderzoeksresultaten terug: de technologie verlaagt drempels om te oefenen, bevordert zelfinzicht en versterkt motivatie - mits ondersteund door een sensitieve en respectvolle therapeutische relatie.  

Status september 2025: In de pilotfase

Wat was de aanleiding? Bij elke nieuwe cliënt bij domein ambulant starten we met een intake. We vragen veel informatie uit bij de cliënt. De behandelaar typt zoveel mogelijk informatie mee. Vervolgens werkt de behandelaar deze informatie uit. Al met al is het een proces wat veel tijd kost.  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein Ambulant 

Wat is al opgepakt? We hebben onderzocht hoe we dit proces makkelijker kunnen laten verlopen. We zijn uitgekomen op het transcriberen van het intakegesprek (het automatisch laten notuleren van wat er gezegd wordt). Vervolgens vragen we AI om het gesprek om te zetten in de intakevragenlijst. We zijn net met de pilot gestart.  

Hoe wordt het ervaren? De collega's zijn in ieder geval enthousiast! We moeten nog wat langer testen om aan te geven hoe het wordt ervaren.   

Status september 2025: In de pilotfase

Wat was de aanleiding? Binnen domein MJD zagen we steeds aan het einde van de maand een aantal openstaande administratieve taken. Spraakgestuurd rapporteren zou mogelijk helpen. Daarom is de Octopus app in gebruik genomen: een app van het patiëntenportaal waarmee spraakgestuurd rapporteren mogelijk is. 

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein MJD 

Wat is al opgepakt? We hebben een pilot voorbereid en gestart. De collega's zijn goed geïnformeerd over de app en zijn aan de slag gegaan.  

Hoe wordt het ervaren? De Octopus app wordt heel positief ervaren. De initiële vraag (het verminderen van openstaande administratieve taken) is niet beantwoord.  Dit kan ook een resultaat van een pilot zijn: het is niet de oplossing die we voor ogen hadden. We gaan verder onderzoeken hoe we de pilot een vervolg geven. 

Status september 2025: De pilot is afgerond. Onderzoeken hoe te vervolgen. 

Wat was de aanleiding? Patiënten die overkomen vanuit een gesloten setting (in het geval van de tbs-kliniek vaak de gevangenis) hebben niet de mogelijkheid een rondleiding te volgen. Er vindt wel altijd een gesprek plaats met deze mensen voordat ze in de tbs-kliniek terecht komen. Toch komen patiënten regelmatig met andere verwachtingen binnen.    

Waar is de gebruikersvraag gestart? Domein tbs 

Wat is al opgepakt? We hebben onderzocht welke informatie nodig is om de cliënt een warm welkom te geven. We hebben een welkomstdocument met een paklijst en aanvullende informatie gemaakt. Er is een filmpje van de kliniek gemaakt die wordt meegestuurd wanneer een patiënt opgeroepen wordt voor plaatsing. Daarnaast hebben we een VR-rondleiding door de kliniek ontwikkeld. Deze krijgen patiënten te zien tijdens de intake in de PI.  

Hoe wordt het ervaren? De VR-bril mocht niet overal naar binnen in de PI. Het kwam ook vaker voor dat de patiënt de VR bril niet wilden opzetten. De patiënten die de VR bril opzetten, waren tevreden en gaven een positief rapportcijfer. Het welkomstdocument is door de cliënten die het hebben gezien ook goed beoordeeld. Dit betekent dat we de pilot positief afsluiten en nu onderzoeken hoe we kunnen zorgen dat de methode gebruikt blijft worden! 

Status september 2025: In de opschalingsfase

Wat was de aanleiding? Als kersverse nieuwe medewerker van Fivoor wil je zo goed mogelijk voorbereid worden op je werk. Dit proces werd nog niet digitaal ondersteund, terwijl het wel een groot voordeel zou opleveren voor de nieuwe collega's, de collega's van HR en de leidinggevenden.  

Waar is de gebruikersvraag gestart? Fivoor-breed 

Wat is al opgepakt? We hebben geïnventariseerd waar de behoeftes lagen en wat er nodig is. Er zijn verschillende aanbieders die deze ondersteuning digitaal kunnen bieden. We hebben ze vergeleken en hebben één aanbieder gekozen.  

Hoe wordt het ervaren? De pilot moet nog starten.

Status september 2025: In de onderzoeksfase: de pilot wordt voorbereid.

Digitale zorg bij Fivoor: samen bouwen aan de zorg van morgen.