Terug naar overzicht

“Meer eigen regie door overzicht op één bord”

Meike
begeleider
Informatiebord individueel

Om meer inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom digitale zorg lichten we gebruikersvragen uit. Een gebruikersvraag is een innovatief project geïnitieerd door collega's en gericht op het oplossen van concrete problemen binnen hun werk. Deze keer staat MijnEigenPlan bord centraal. We spraken met Meike over deze gebruikersvraag.

Waar komt de gebruikersvraag vandaan en welk probleem wordt opgelost?

De cliënten in de kliniek van Wier stellen regelmatig vragen aan de collega's tijdens hun werkzaamheden. Deze vragen zijn vaak eenvoudig zelf op te zoeken, zoals de buitentemperatuur of wat er 's avonds op het menu staat. De benodigde informatie was niet op één centrale plek beschikbaar; bijvoorbeeld, het menu hing in de keuken en het overzicht met werkzame collega's hing bij de teampost. Deze tussentijdse vragen zorgden voor onderbrekingen in de werkzaamheden en konden soms tot onrust leiden.

Toen hebben we een bord gevonden van MijnEigenPlan. Dit is een bord ter grootte van een klein whiteboard waar verschillende informatie op één plek te vinden is:

  • Menu van de dag

  • Taken die de cliënten moeten doen

  • Collega's die werken

  • Mop van de dag

  • Het weerbericht

  • Spelletjes, zoals tekenen

Wie zijn bij de gebruikersvraag betrokken?

We hebben het redelijk klein opgezet. Ik ben samen met wat andere collega’s opgeleid door de leverancier van MijnEigenPlan. Eigenlijk is het invullen van het bord heel makkelijk. Er zijn stappenplannen beschikbaar vanuit MijnEigenPlan die goed te volgen zijn. 

Er is een pilot gestart en al afgerond. Hoe zag de pilot eruit?

We zijn de pilot gestart eind oktober 2024. Er zijn drie collega's aangewezen die het bord invullen. We hebben op een aantal meetmomenten cliënten een paar vragen gesteld om erachter te komen hoe de pilot is ervaren. Ook hebben we meetmomenten voor collega’s.

En, hoe wordt de pilot ervaren?

De reacties op de pilot zijn positief. Het biedt de cliënt meer eigen regie en er is één bord waarop zij overzicht hebben. Er wordt ook over het bord gesproken of naar het bord verwezen. Op het bord staan ook spelletjes, zoals het maken van een tekening, wat de cliënten naar het bord trekt.

Cliënten vonden het fijn dat de informatie op één plek beschikbaar is. De cliënten begrijpen de kopjes met de informatie. Ze hebben aangegeven dat pictogrammen fijn zijn. Daarom hebben we zoveel mogelijk pictogrammen toegevoegd. Dat slaat goed aan. Een aantal quotes van cliënten:

  • "Ik vind het een fijn bord, lekker overzichtelijk. Fijn dat we het hebben op de afdeling."

  • "Het is een handig bord waar je veel op kan vinden. Leuk dat je er zelf ook op kan tikken."

  • "Het is een groot ding, wel leuk om te hebben op de groep."

  • "Het is fijn. Er staat veel info op."

We hebben ook de collega's gevraagd naar hun ervaringen. Ze vinden het fijn dat ze cliënten naar het bord kunnen verwijzen. Dat moesten we op het begin een paar keer doen, maar dat wordt steeds minder omdat cliënten het bord zelf weten te vinden. De collega's worden hierdoor minder vaak gestoord met vragen. 

En hoe gaan jullie verder?

Er worden binnenkort meer borden opgehangen op andere afdelingen binnen Wier. Zo kunnen ook de collega's en cliënten van de andere afdelingen de voordelen ervaren!