Terug naar overzicht

“Leermogelijkheden voor patiënten verbeteren”

Emma en Anoeska
activiteitenbegeleiders
Digitale zorg - Leerplatform patiënten

Bij Fivoor werken we voortdurend aan innovatieve oplossingen die bijdragen aan betere zorg én meer perspectief voor onze patiënten. Een belangrijke manier waarop we dat doen, is via zogenaamde gebruikersvragen: initiatieven van collega’s die inspelen op concrete uitdagingen in het werkveld. In deze editie lichten we een bijzonder project uit: het online leerplatform 'Let’s get Wiser'. We spraken met Emma en Anoeska over hoe dit platform patiënten ondersteunt in hun ontwikkeling én hoe het medewerkers helpt bij begeleiding en training.

Waarom een leerplatform?

Al langer is de wens om voor onze patiënten de leermogelijkheden te verbeteren. In de diverse metingen van ons werk- en leefklimaat komt dit ook naar voren. Om die reden zijn we gaan onderzoeken hoe we onderwijs kunnen incorporeren in ons dagprogramma.

Het idee is ontstaan om de patiënten een digitaal leerplatform aan te bieden, waar ze dingen kunnen leren. Denk hierbij aan het aanbieden van taalmodules, rekenmodules, modules voor het opstellen van een CV, theorie voor autorijbewijs en theorie voor VCA. 

Hoe ziet het leerplatform eruit?

We maken gebruik van het platform 'Let's get Wiser'. Deze applicatie gebruiken we nu al voor de Karify-training. In deze omgeving kun je zelf het trainingsaanbod plaatsen dat aansluit op de behoefte van de doelgroep. In dit geval zijn dat de patiënten binnen FPK Rotterdam. Vanuit 'Let's get Wiser' kan je ook weer koppelingen leggen met andere platforms.

We starten met een aantal basismodules waaruit de patiënt kan kiezen, zoals het oefenen met de Nederlandse of Engelse taal en het oefenen van de theorie voor het autorijbewijs. Het behalen van een VCA-certificaat is op indicatie ook mogelijk. 

Aan de slag

We hebben verschillende patiënten gesproken en met hen een intakeformulier doorgenomen. Daarin bepalen we samen waar de voorkeuren liggen op het gebied van ontwikkeling. De ene patiënt wil graag zijn Nederlandse taal wat beter beheersen en de andere wil de theorie voor het autorijbewijs halen. Naar aanleiding van de intake bepalen we waar de patiënt mee gaat starten. Dit doen we tijdens een onderwijsblok. 

Hoe ziet de pilot eruit?

In de pilotfase starten we met een kleine groep patiënten die deel gaan nemen aan het onderwijsblok. Tussentijds halen we feedback op en kijken we hoe we het platform en het aanbod daarop goed kunnen laten aansluiten op de wensen van de patiënt.  

De pilot wordt na een maand geëvalueerd. Als het succesvol is, hopen we het op te schalen en het aanbod steeds aan te passen aan de wensen die er leven.

Call To Action

Meer over digitale zorg

Bij Fivoor geloven we dat digitale zorg een vaste plek verdient binnen onze organisatie. Niet als doel op zich, maar als middel om betere, veiligere en efficiëntere zorg te bieden – voor onze patiënten én onze medewerkers.