Terug naar overzicht

Budget en Beheer Den Haag

Budget en Beheer Den Haag biedt hulp aan alle cliënten die in behandeling zijn op een van de afdelingen van Fivoor. Budgetbeheer is het (tijdelijk) uitbesteden van het budget. Als een cliënt de financiële situatie niet meer volledig in de hand heeft, kan een cliënt hier gebruik van maken.

Den Haag J Westerdijkplein 1 1080x1080px

Algemene informatie

Contactgegevens

Johanna Westerdijkplein 40
2521 EN Den Haag

Openingstijden

Maandag 08:30 - 17:00
Dinsdag 08:30 - 17:00
Woensdag 08:30 - 17:00
Donderdag 08:30 - 17:00
Vrijdag 08:30 - 17:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Wachttijd

Budget en Beheer Den Haag
Budget en Beheer streeft ernaar binnen een maand na aanmelding contact op te nemen voor het plannen van een intakegesprek.
Laatste update: 1-4-2025

Bij Budget en Beheer Den Haag bieden we hulp aan cliënten door hun geldzaken te beheren. De budgetbeheerder doet het volgende voor de cliënt:

  • betaling van de vaste lasten via een beheerrekening.
  • betaling van het leefgeld, overige rekeningen en de aflossing van schulden.
  • de aanvragen van huur of zorgtoeslagen en kwijtscheldingen.
  • de belastingaangifte (box 1) invullen.

Verder kan de cliënt afspreken om geld te reserveren voor bijvoorbeeld jaarafrekeningen. 

Rapportage nov 2023 037 800x800px

Behandeling bij Budgetbeheer

Financiële problemen staan mensen meestal in de weg bij hun herstel van een psychiatrisch probleem of verslaving, of bij terugkeer in de maatschappij na een periode in detentie. Budgetbeheer kan een uitkomst zijn om de geldproblemen onder controle te krijgen. Hierbij neemt een budgetbeheerder een deel van het beheer over van de cliënt. De cliënt behoudt wel zelf zeggenschap over het geld. Een budgetbeheerder begeleidt de cliënt op een deskundige en persoonlijke manier. Het doel is dat de cliënt in de toekomst weer zelfstandig de eigen financiën kan regelen. 

Voor cliënten

Beheer jij zelfstandig jouw geldzaken? Dan kan je je aanmelden bij Budget en Beheer Den Haag. Begeleiding bij budgetbeheer hoeft niet via de rechtbank te lopen en is altijd vrijwillig. Jij en jouw beheerder gaan een overeenkomst aan waarin afspraken zijn gemaakt over het budgetbeheer. 

Aan budgetbeheer zijn kosten verbonden. Hoeveel, en of je voor budgetbeheer betaalt, hangt af van het inkomen:

  • Heb je een uitkering via de sociale dienst of een ander inkomen op bijstandsniveau? Dan wordt (een deel van) de kosten voor budgetbeheer via de bijzondere bijstand vergoed. De budgetbeheerder vraagt de bijzondere bijstand aan.
  • Is jouw inkomen hoger dan de bijstandsnorm? Dan betaal je de kosten zelf. 

Ben je na een tijdje weer in staat jouw eigen financiën te beheren? Dan kan de budgetbeheerder in overleg de financiële administratie weer aan jou overdragen.

Budget en Beheer werkt nauw samen met behandelaren, maatschappelijk werkers en reclasseringswerkers. Met haar werk levert Budget en Beheer een bijdrage aan het zorgtraject en de behandeldoelstelling en/of reclasseringsdoelstelling. 

De behandeling door Budget en Beheer duurt zo lang als dat nodig is.

Alle cliënten van Fivoor en haar samenwerkingspartners zijn welkom voor budgetbeheer. Begeleiding bij budgetbeheer hoeft niet via de rechtbank te lopen. Het is altijd op vrijwillige basis.

Als je aangemeld bent voor een behandeling, beoordelen wij of jouw hulpvraag past bij Budget en Beheer. Als dat het geval is, kom je op een wachtlijst. Zodra je aan de beurt bent, krijg je een oproep voor een kennismaking. Wil je weten hoe lang de wachtlijst is? Neem dan contact op met de locatie via 088 178 69 69.

Voor naasten

Budget en Beheer probeert altijd het netwerk te betrekken bij de behandeling. Het gaat dan om partners, ouders, woonbegeleiders of andere betrokkenen. Ben je een naaste? We werken graag samen! 

Voor verwijzers

Op de pagina voor verwijzers lees je meer over ons aanbod, aanmelden en wachttijden.