triangle
Publicaties Gepubliceerd / Onderzoeksprojecten

14 september 2020 | Interview met Fivoor-recruiter Marianne Bouman

Eén ding wist recruiter Marianne Bouman zeker: ze zou nooit voor de zorg gaan werken. Inmiddels werkt ze alweer twee jaar voor de forensisch-psychiatrische instelling Fivoor. Samen met Crossmedia werkt ze aan een opvallende wervingsstrategie. ‘Een standaardadvertentie werkt niet voor ons.’

Recruiter Marianne Bouman van Fivoor

Of het de twee varkentjes Heppie en Heidi waren op de afdeling of het enthousiasme van klinisch psycholoog Tony Bloemendaal, weet Marianne Bouman niet. Wel dat de advertorial met zijn verhaal over de afdeling Hoog Intensieve Zorg van het Centrum Dubbele Problematiek (CDP) in Den Haag insloeg als een bom. ‘Hij en wij kregen ontzettend veel reacties’, vertelt de recruiter van Fivoor. ‘En dat was precies de bedoeling: bij onze organisatie moet je gegrepen worden door de inhoud.’

Andere boeg

Het idee voor de opvallende advertorials ontstond tijdens een brainstorm op het kantoor van Crossmedia. ‘Met een standaard vacatureadvertentie vallen wij niet op. Dan zijn we een van de honderd’, vertelt Bouman. ‘Maar we hebben 35 locaties voor forensische en intensieve psychiatrische zorg en het behandelen van mensen die voor overlast zorgen vanwege psychiatrische problemen of een stoornis. En voor juist voor deze nichemarkten hebben we regelmatig vacatures. Om ons te onderscheiden, moeten wij het dus over een andere boeg gooien.’

Achter de krantenkop

Een extra belemmering in de werving is dat de forensische psychiatrie last heeft van labels als ‘gevaarlijk’ en dat de ‘patiënten toch niet te helpen’ zijn. Bouman: ‘Terwijl bij Fivoor veilig werken voorop staat, en veel patiënten juist goed terecht komen. Maar we werken nu eenmaal in een uithoek van de psychiatrie. Daardoor kennen veel mensen ons vooral van incidenten die de media halen. In onze strategie richten we ons er dan ook op het verhaal achter de krantenkop te vertellen. Zo kunnen we het beeld van onze sector bij de professional nuanceren en laten zien hoe het werk werkelijk is.’

Meedenken

Behalve media-advies verzorgt Crossmedia ook de productie en plaatsing van de advertorials in vakbladen als GZ Psychologie, De Psychiater en Nursing. ‘Het is fijn dat Crossmedia over betrokken tekstschrijvers beschikt die echt de boodschap snappen die wij willen overbrengen met de advertorials. Ook de uitnodigende professionele opmaak, die ervoor zorgt dat mensen getriggerd worden om de tekst te gaan lezen, neemt Crossmedia ons uit handen. Tot slot dragen het snelle schakelen en de korte lijntjes bij aan de soepele samenwerking.’

Vruchten afwerpen

Naast advertorials werkt Fivoor ook op andere manieren aan werving: bijvoorbeeld door de aanwezigheid op beurzen, het verzorgen van lezingen op nascholingen en het geven van gastcolleges aan studenten met ervaringsdeskundigen op het gebied van verslaving of tbs. ‘Na twee jaar merken we dat onze strategie vruchten afwerpt: we zien een toestroom aan sollicitanten en daarbinnen zitten ook meer geschikte kandidaten. Maar het leukste en meest onverwachte effect is dat de mensen die hebben meegewerkt aan een advertorial, zich trots voelen door de vele positieve reacties. Daardoor hebben we nu echte Fivoor-ambassadeurs.’