Cliëntenraad

De Cliëntenraad bestaat uit cliënten en ex-cliënten van Fivoor. Alle leden praten dus uit eigen ervaring mee over de kwaliteit van zorg bij Fivoor en helpen mee om deze te verbeteren.

Wie zitten er in de Cliëntenraad?

Wij zijn (ex-)cliënten van Fivoor. We hebben ervaring met de geleverde zorg binnen Fivoor en voelen ons hierdoor betrokken bij de belangen van cliënten. We zetten ons namens en samen met cliënten in, om waar nodig, de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Clement

Ik ben Clement en al zo’n 9 jaar betrokken bij de Cliëntenraad, waarvan ik ruim 2 jaar gedeeld voorzitter ben samen met Jennifer. In 2013 ben ik veroordeeld voor een geweldsincident. In 2016 ben ik opgenomen geweest bij de Kijvelanden in Poortugaal.

Door de goede behandeling en de therapie draai ik sinds 2017 volledig mee in de maatschappij. Ook werk ik momenteel als leidinggevende in de sociale sector in de Randstad. Om wat terug te doen voor de goede zorg die ik heb gehad en de maatschappij ben ik bij de Cliëntenraad gegaan. Destijds samen met Martin Nieuwstad.

De Cliëntenraad waarborgt de zorg binnen Fivoor en wijst zo nodig de Raad van Bestuur op verbeteringen binnen de organisatie. Door op afdelingsbezoek te gaan, horen en zien we de dingen die verbeterd kunnen worden om de zorg zo goed mogelijk te laten zijn binnen Fivoor. Kwesties waar we met de managers op de afdeling niet uit komen bespreken wij als Cliëntenraad met de Raad van Bestuur.

Jennifer

Graag wil ik mijzelf voorstellen: ik ben Jennifer. Alweer heel wat jaren werkzaam bij de Cliëntenraad van Fivoor. Ik heb jarenlang in de vrouwenhulpverlening gewerkt, een eigen bedrijf gehad in coaching, groepstraining en therapie en ik dacht: “Wat zou het toch mooi zijn als ik mijn werkervaring en mijn eigen ervaringen in de hulpverlening zou kunnen inzetten voor de doelgroep die zorg ontvangt”.

Mijn insteek om bij de Cliëntenraad te gaan was vooral ook dat ik in de wachtkamer en wandelgangen dingen hoorde waarvan ik dacht: kan dit ook anders? En dat kan dus. Niet alles en sommige dingen hebben een lange adem nodig, maar wat ik wel ervaren heb is dat Fivoor de Cliëntenraad betrekt, serieus neemt en welwillend is te kijken: waar lopen we in de zorg tegenaan en hoe kan dat anders. Mooi vind ik dat.

Saskia

Hallo lezer, ik wil mij graag aan jou voorstellen. Ik ben Saskia en sinds 2020 als vrijwilliger werkzaam bij de cliëntenraad van Fivoor. Zelf heb ik een werk- en opleidingsachtergrond in de zorg. Een aantal jaren heb ik in de ouderenzorg gewerkt, waarvan het grootste deel op een psychogeriatrische afdeling. Vervolgens ben ik een opleiding gaan volgen binnen de psychiatrie en heb ik tijden mijn opleiding op verschillende opnameafdelingen gewerkt. Helaas kwam ik uiteindelijk op het punt dat ik zelf ziek werd en niet meer kon werken. Toen ben ik dus de zorg van de andere kant gaan ervaren. Ik kwam er vrij snel achter dat hoezeer je je ook kunt proberen in te leven als VOV’er op een afdeling, je nooit precies begrijpt hoe het is om er zelf te zitten. Dat is ook niet erg, maar op sommige punten kan dat lastig zijn. In mijn laatste behandelopname kwam ik in aanraking met de Cliëntenraad van Fivoor en merkte dat ik het heel erg fijn vond dat ze er waren. Even je verhaal kwijt kunnen, een luisterend oor, zonder dat er een heel therapeutisch verhaal aan vast zat. Toen ik klaar was met deze behandeling en weer ambulant verder kon heb ik besloten mij aan te melden als vrijwilliger omdat ik graag terug wilde geven wat ik zelf ontvangen had in de afgelopen tijd. Zeker ook omdat ik de zorg vanuit beide kanten ken denk ik dat ik een meerwaarde kan zijn voor de cliëntenraad en dat ik cliënt en personeel zo meer naar elkaar toe kan brengen.

Op dit moment hou ik mij bezig met HIZ Den haag, maar ben ik ook langzaamaan de andere afdelingen in Den Haag van Fivoor aan het leren kennen. Het aankomende jaar staat er op de planning dat ik samen met een collega cliëntvertegenwoordiging van de jeugdafdelingen binnen Fivoor vorm ga geven. Verder heb ik binnen de raad zelf nog wat leuke projecten lopen, onder andere rondom cliëntvriendelijk rapporteren waarover je meer kunt lezen in onze gezamenlijke nieuwsbrief met de Naastbetrokkenenraad.

Kortom: ik heb het erg naar mijn zin binnen de cliëntenraad, vind het contact met de cliënten altijd erg leuk en fijn. Ik vind het ook altijd leuk om vervolgens met het personeel en management in gesprek te gaan en te kijken wat er verbeterd kan worden of antwoord te krijgen over waarom dingen gaan zoals ze gaan. Het is erg leerzaam en er ligt altijd wel weer een nieuwe uitdaging.

Lijkt het jou ook leuk om lid te worden van de Cliëntenraad? Schroom niet en neem gerust contact op voor informatie!! Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s.

Wat doet de Cliëntenraad?

Wij informeren en praten met cliënten van Fivoor over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over urinetesten, Wi-Fi, (wijzigingen in) huisregels, behandeling en activiteiten, veiligheid, bezoek en eten. We geven de organisatie gevraagd en ongevraagd advies en hebben op belangrijke thema’s ook instemmingsrecht. Denk hierbij aan bijvoorbeeld (het wijzigen van) huisregels, veiligheid of zorgprogramma’s. We zijn er voor alle cliënten van Fivoor, in de ambulante zorg en in de klinieken, met uitzondering van cliënten met een tbs-titel, omdat zij onder een andere wet vallen.

op afdelingsbezoek bij cliënten

Om de cliënten van Fivoor te ontmoeten, gaan we op (afdelings)bezoek bij de verschillende locaties van Fivoor. Dit doen we omdat we met cliënten zelf willen praten over hun ervaringen bij Fivoor. We horen graag wat er goed gaat en ook wat er beter kan. We hebben zelf ervaring met de geboden behandelingen en kunnen advies geven over hoe om te gaan met dingen waar iemand tegen aan loopt.

We hebben regelmatig overleg met de Raad van Bestuur en de managementteams binnen Fivoor, met wie we de eventuele knel- en verbeterpunten bespreken. Het doel van onze gesprekken is om bij te dragen aan goede zorg voor cliënten van Fivoor.

jaarverslag 2021 Cliëntenraad

Lees hier het Jaarverslag 2021 van de Cliëntenraad.

Samenvatting van 2021
2021 werd deels nog steeds gedomineerd door de coronapandemie. Net als het hele land had de Cliëntenraad hier ook mee te maken. Voor de Cliëntenraad was het hierdoor niet altijd mogelijk om afdelingsbezoeken te houden bij de klinieken. En door alle maatregelen was het even zoeken naar een goede manier om met elkaar contact te houden als Cliëntenraad. Zodra afdelingsbezoeken weer mogelijk waren, werden deze opgepakt. Omdat contact met cliënten het belangrijkste onderdeel is van het werk van de Cliëntenraad. Door de afdelingsbezoeken werd de Cliëntenraad, zeker in deze onzekere tijden, goed geïnformeerd over de kwaliteit van zorg. En kon aan de bel trekken wanneer dit nodig was om een steentje bij te dragen aan verbeteringen.

Waarom heeft Fivoor een Cliëntenraad?

De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) is een wet die regelt dat cliënten binnen zorgorganisaties ook mee kunnen praten over de zorg, advies uit kunnen brengen of in moeten stemmen met een aantal onderwerpen die daarbij belangrijk zijn. De WMCZ is dus de basis van de cliëntmedezeggenschap in zorgorganisaties. De Cliëntenraad van Fivoor heeft door deze WMCZ een stevige, wettelijke basis.

Wil je meehelpen de zorg te verbeteren?

De Cliëntenraad is nog op zoek naar nieuwe leden! Bekijk hier de vacature van Lid Cliëntenraad.

Wil je contact met de Cliëntenraad?

Heb je vragen of wil je iemand spreken van de Cliëntenraad? Of heb je een idee dat je wilt delen?

Je kunt contact opnemen door te mailen naar: clientenraad@fivoor.nl. Of je kan bellen naar Yasna Tomala, ambtelijk secretaris van de Cliëntenraad, 06 – 135 377 59.

Wil je contact met de Cliëntenraad?