triangle
Ondersteunende diensten bij Fivoor: ‘Geen vraag is te gek’
Nieuws / Fivoor algemeen

Ondersteunende diensten bij Fivoor: ‘Geen vraag is te gek’

Ze zijn servicegericht, experts in hun vakgebied en cruciaal om de forensische zorg bij Fivoor draaiende te houden: de medewerkers van de ondersteunende diensten. Drie van hen – vanuit HR, ICT en Kwaliteit & Veiligheid – vertellen waar zij voor staan in hun vak.

Alzerina is HR Servicedeskmedewerker en daarmee de eerste vraagbaak op HR-gebied voor medewerkers van Fivoor. “Het contact kan gaan over een wijziging van gegevens en salarissen tot complexere zaken zoals HR-systemen en cao’s. Het is aan mij om dat soort zaken uit te leggen of uit te zetten in de organisatie. Heel servicegericht dus.”

Ook is er veel contact met teammanagers, vertelt Alzerina. “Onder meer over de werving van nieuwe medewerkers. Elke maand bespreken we of er collega’s zijn vertrokken, of er nieuwe collega’s nodig zijn en welk type mensen we in dat geval willen aantrekken. Als dat is gelukt, zorgen wij ervoor dat ze goed worden ingevoerd in ons systeem, sleutels krijgen, dat het personeelsdossier klopt, er een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is etc. Maar we kijken bijvoorbeeld ook waarom er op een bepaalde afdeling bovengemiddeld ziekteverzuim is en bespreken dat met de teammanagers.”

Bijblijven in je vakgebied

Dat HR met iedereen in de organisatie contact heeft en mensen van dienst kan zijn, maakt het werk volgens Alzerina zo leuk. “Geen vraag is te gek. We proberen op te lossen wat binnen onze mogelijkheden ligt of verwijzen naar de juiste plek.” Op de automatische piloot werken is er voor Alzerina en haar collega’s niet bij. “HR is een heel breed vakgebied, waarin je constant moet bijblijven en wordt getriggerd. Maar dat is ook de reden dat ik hier al ruim dertien jaar werk. Ik heb zoveel kansen gehad om dingen te doen die ik vooraf niet had kunnen bedenken.”

Collega aan het woord

Problemen oplossen

De vrijheid om je vak zelfstandig uit te oefenen en daarin initiatief te nemen, herkent ook Ricardo. Als ICT Helpdeskmedewerker zorgen hij en zijn collega’s dagelijks voor goed functionerende hard- en software in de organisatie. “We helpen medewerkers zo goed mogelijk als ze daarmee tegen problemen aanlopen. Die proberen we eerst zelf op te lossen. Dat is het leuke aan onze servicedesk, dat we die kans krijgen en er zelf van kunnen leren. Als het niet lukt, kunnen we het doorzetten naar de backoffice, waar we veel mee samenwerken.”

Bijblijven in je vak

ICT, Frontoffice, Backoffice en Functioneel beheer vallen bij Fivoor onder de afdeling Business Information & Innovation Technology (BIIT). Vanuit een gebouw naast metrostation Poortugaal ondersteunen Ricardo en zijn collega’s de medewerkers zo goed mogelijk. “Over het algemeen reageren medewerkers heel vriendelijk hoor, maar soms is er ook irritatie over een bepaald ICT-probleem. Aan ons de taak om hen rustig te begeleiden en het probleem op te lossen. Die verantwoordelijkheid dragen we graag.”

Om bij te blijven in het vak, volgt Ricardo regelmatig cursussen. “Je krijgt daar bij Fivoor alle mogelijkheden toe. Als je zelf initiatief neemt, wordt het voor je geregeld.” Ricardo roemt de sfeer bij zijn werkgever. “Fivoor geeft om haar medewerkers. Je kunt altijd bij iemand terecht met vragen of problemen. Daarnaast heb ik hele leuke collega’s. Bij een andere werkgever heb ik ervaren dat dit niet vanzelfsprekend is.”

Collega aan het woord

Elke dag met andere mensen werken

Op de afdeling Kwaliteit & Veiligheid ondersteunt stafmedewerker Angretha ook met veel plezier haar collega’s binnen Fivoor. Dat gebeurt vanuit zogenoemde bouwstenen. “Die van mij zijn calamiteitenbestrijding, privacybescherming en informatieveiligheid”, licht Angretha toe. “Als onderdeel van mijn takenpakket ben ik ook Functionaris Gegevensbescherming. Ik ben veel bezig met de AVG en de vragen die medewerkers daarover hebben.”

De afdeling Kwaliteit & Veiligheid brengt onder meer de calamiteitenbestrijding per locatie in kaart, om daar vervolgens samen met andere afdelingen formats voor op te stellen. “Ik werk elke dag ergens anders”, vertelt Angretha. “Zo zijn we zichtbaar als team. Wel komen we elke maandag bij elkaar, in het Ambulant Centrum Rotterdam. Maar het is ontzettend leuk om elke dag ergens anders en met andere mensen te werken. Zo leer je de verschillende organisatieonderdelen goed kennen.”

Ondersteunende diensten bij Fivoor
Play

Ondersteunende diensten bij Fivoor

Bekijk het filmpje!

‘Uitdragen waar we voor staan’

Voor een fusieorganisatie als Fivoor is dat van wezenlijk belang, aldus Angretha. “Het beleid van de drie voormalige organisaties moet worden geharmoniseerd. Dan is het belangrijk om zicht te krijgen op de werkprocessen op verschillende locaties en in de verschillende domeinen van Fivoor. We dragen het beleid uit waar we voor staan en hopen iedereen daarin mee te krijgen. Dat is de uitdaging.”

Het werk op de afdeling Kwaliteit & Veiligheid vergt de nodige flexibiliteit, aldus Angretha. “De planning kan zomaar in de war worden geschopt, bijvoorbeeld door een datalek of incident. Dan moet je snel kunnen schakelen. Met het oog daarop is het ook belangrijk dat we goed in beeld zijn bij collega’s. Medewerkers van Fivoor moeten weten dat wij er zijn om hen te ondersteunen.”

Werken bij de Ondersteundende diensten

Ben je enthousiast over werken bij de Ondersteunende diensten bij Fivoor? Bekijk hier welke ondersteunende diensten er zijn en de actuele vacatures. Wie weet zien we je snel bij Fivoor!